woensdag 7 mei 2014

Magische Yuzu Hollandaisesaus



Nu dat het warmer wordt heb ik meestal meer zin in lichtere maaltijden. Ik zeg vaarwel tegen havermoutpap en verwelkom salades en lentegroenten. Je zou zeggen dat dit recept de uitzondering is. It’s not. Ik heb de klassieke, 'boterige' Hollandaisesaus aangepast en een gezondere versie gecreëerd. De toevoeging van yuzu-sap maakt een geweldige frisse saus die bij álles past. Het is pure magie, ik zeg het je.

Omdat veganisten natuurlijk geen eieren eten stel ik voor om deze saus te serveren met verse asperges: je zal de eieren niet eens missen!


Recept


Ingrediënten:

- 2 eetlepels (30 gram) ghee (vegansisten gebruiken hier kokosolie)
- 60 ml geiten karnemelk of kefir (veganisten gebruiken bruine rijstmelk)
- 60 ml bruine rijstmelk
- 1 ei (veganisten gebruiken een chia-ei: 1 eetlepel chiazaad en 3 eetlepels water)
- 1 eetlepel arrow root
- 2 eetlepels citroensap of meer naar smaak (als je geen karnemelk gebruikt, voeg dan 1 eetlepel meer toe)
- 1 eetlepel yuzu-sap (of citroensap als je het niet kunt vinden).
- snufje zout
- snufje cayennepeper
- (gerookte) paprikapoeder voor erbij

Bereidingswijze:
1. Smelt de ghee (of kokosolie) in een kleine pan. Haal van het vuur en zet opzij.
2. Mix de karnemelk, arrow root, cayenne en zout totdat er geen klonten meer zijn. Voeg de rijstmelk en het ei toe en meng goed.
3. Verwarm het karnemelkmengsel op middelhoog vuur tot het indikt (1 tot 2 minuten).
4. Voeg de ghee toe en roer.
5. Voeg het yuzu- en citroensap toe.

Serveer met paprikapoeder en enjoy!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten