dinsdag 8 juli 2014

Food Revolution en Bircher Muesli


Een paar dagen geleden, op een normale doordeweekse avond, kwam ik na wat internetten per ongeluk terecht op de Food Revolution-pagina van Jamie Oliver. Natuurlijk heb ik wel wat meegekregen van zijn rechtszaak tegen McDonalds en van het feit dat hij de eetcultuur op Engelse scholen probeerde te veranderen. Maar wat zijn Food Revolution nou écht inhield, dat wist ik niet. Dus op een doordeweekse avond zag ik (enkele jaren te laat eigenlijk) de eerste aflevering van Food Revolution. En wauw, ik kan iedereen aanraden om het ook te gaan kijken. Ik was nooit een groot fan van Jamie Oliver, maar hiermee heeft hij me echt voor zich gewonnen.

Food Revolution gaat om het redden van Amerika’s gezondheid (en die van de rest van de wereld) door de manier waarop mensen eten te veranderen. Het is niet alleen een TV show, het is een beweging. Een beweging tegen bewerkt fabrieksvoedsel, vóór voorlichting over eten op scholen en tegen obesitas, een medische aandoening die de risico op bepaalde ziektes, met name hartaandoeningen, type 2 diabetes, obstructieve slaapapneu, bepaalde vormen van kanker, artrose en astma vergroot.

Deze beweging laat je op een heel andere manier naar voedsel kijken en laat ons teruggaan naar de puurheid van voedsel. Iets wat ik ontzettend toejuich.

In de sfeer van Jamie Oliver: hier een lekker receptje voor Jamie’s goddelijke Winter Muesli (of Bircher Muesli, Pukkola, overnight oats), dat ik wat heb aangepast om het nóg gezonder te maken.

Ingrediënten
Voor 3 personen
- 100 gram hele havervlokken (glutenvrij als je wilt)
- Genoeg amandelmelk om de havervlokken te bedekken tot 2 cm erboven
- 3 volle eetlepels schapen- of sojayoghurt
- gedroogd fruit (cranberries, bosbessen, ongezwavelde abrikozen, vijgen etc. Natuurlijk zonder suiker en sulfiet!)
- 1 biologische appel
- 1 biologische banaan
- Geweekte of geroosterde noten, fijngehakt
- Vers fruit

Voor de bereidingswijze verwijs ik je naar dit filmpje van Jamie:




Enjoy!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten